Metodologia monitoringu zrównoważonych zamówień publicznych

Rocznie w Polsce ogłaszanych jest ponad 200 tys. zamówień. Nie da się przeanalizować wszystkich. Do monitoringu wybraliśmy te, które dają możliwość zastosowania klauzul społecznych i środowiskowych. Zachęcamy do zapoznania się z metodologią  – jakie ogłoszenia monitorujemy i czego szukamy?

Pod względem stosowania społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych analizowane są ogłoszenia dotyczące:

  1. usług ochroniarskich
  2. usług cateringowych
  3. pielęgnacji zieleni
  4. utrzymania czystości
  5. opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi
  6. usług transportowych
  7. robót budowlanych

Sprawdzamy czy zastosowano w nich któreś z następujących rozwiązań:

  1. zamówienia zastrzeżone
  2. wymóg zatrudnienia określonej grupy społecznej
  3. zatrudnienie w określonym wymiarze godzin, na określonym rodzaju umowy
  4. uwzględnianie potrzeb osób niepełnosprawnych
  5. inne zamówienia społecznie odpowiedzialne (np. przestrzeganie deklaracji MOP w łańcuchu dostaw)

Pod względem stosowania zielonych zamówień analizowane są ogłoszenia dotyczące dostaw:

  1. papieru do kopiowania i papieru graficznego
  2. środków czyszczących i usług sprzątania
  3. biurowego sprzętu komputerowego
  4. mebli
  5. żywności i usług cateringowych
  6. wyrobów włókienniczych
  7. produktów i usług ogrodniczych
  8. pojazdów

Sprawdzamy czy zastosowano w nich któreś z następujących rozwiązań:

  1. kryteria GPP (Green Public Procurement)
  2. ocena cyklu życia produktu
  3. ocena kosztów cyklu życia produktu
  4. zastosowanie rozwiązań oszczędzających energię
  5. normy spalania dla pojazdów