Uniwersytet Śląski pamięta o osobach z grup zagrożonych wykluczeniem

zaproszenie3Siedem zamówień publicznych wyższej uczelni premiuje wykonawców, zatrudniających osoby z niepełnosprawnościami, młodocianych oraz bezrobotnych.

UŚ promuje tego typu zapisy w zamówieniach na usługi szkoleniowe, catering, sprzątanie oraz organizację międzynarodowej konferencji.

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Poznaniu promuje zatrudnienie osób bezrobotnych!

W przetargu nieograniczonym na „Świadczenie usług pogrzebowych dla podopiecznych MOPR w roku 2016 w ilości maksymalnie 130 pogrzebów” (nr MOPR-I.321.15.2015) zamawiający zastosował wymóg zatrudnienia co najmniej jednej osoby spełniającej przesłanki art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tj. osoby bezrobotnej.

MOPR Poznań

Minister pracy zachęca samorządy do stosowania klauzul

indeks

Władysław Kosiniak-Kamysz po raz kolejny publicznie zaapelował do przedstawicieli władz lokalnych, aby przy wyborze ofert nie kierowali się wyłącznie ceną.

Centrum Usług Wspólnych promuje zatrudnianie osób niepełnosprawnych

handicap-accessible-30927_1280

Ogłoszenie dotyczy wykonania dokumentacji projektowej montażu klimatyzacji w siedzibie instytucji. O wyborze najkorzystniejszej oferty w 90 proc. decyduje cena, a w 10 proc. udział osób niepełnosprawnych w realizacji zamówienia.

Minister Pracy i Szefowa Służby Cywilnej chcą stosowania klauzul społecznych

Jacek Cichocki, szef KPRM, Minister Pracy i Polityki Społecznej, Władysław Kosiniak-Kamysz i Szefowa Służby Cywilnej, Claudia Torres-Bartyzel  uważają, że stosowanie klauzul społecznych w zamówieniach publicznych może znacząco podnieść jakość usług instytucji.

Promocja zatrudniania osób bezrobotnych oraz młodocianych do przygotowania zawodowego

Cel: reagowanie na problematykę promocji zatrudnienia w oparciu o przepisy prawa pracy*. Zakłada się, że na terenie objętym realizowanym zamówieniem w powiatowym urzędzie pracy są zarejestrowane osoby bezrobotne, które mogłyby wykonywać pracę z zakresu objętego przedmiotem zamówienia.

Przedmiot zamówienia: ochrona fizyczna osób i mienia.

Narzędzie zamówieniowe pozwalające spełnić ww. potrzebę: opis przedmiotu zamówienia, istotne postanowienia umowy, kryteria oceny ofert.

Opis przedmiotu zamówienia: Wykonawca jest zobowiązany zatrudnić, na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, co najmniej jedną osobę bezrobotną lub młodocianą w celu przygotowania zawodowego, z katalogu osób  wskazanym w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (na podstawie skierowania wydanego przez urząd pracy). W terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy wykonawca zobowiązany jest przedstawić dokument potwierdzający zatrudnienie ww. osoby lub osób, jest on także zobowiązany do comiesięcznego raportowania stanu zatrudnienia ww. osoby lub osób przez cały okres realizacji zamówienia, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca. Na każde żądanie zamawiającego, w terminie do 2 dni roboczych i w formie przez zamawiającego określonej, wykonawca jest zobowiązany udzielić wyjaśnień w powyższym zakresie. W uzasadnionych przypadkach, nie z przyczyny leżącej po stronie wykonawcy, możliwe jest zastąpienie ww. osoby lub osób, inną osobą, pod warunkiem, że spełnione zostaną wszystkie powyższe wymagania (co do kategorii osób, co do zatrudnienia na okres realizacji zamówienia, w pełnym wymiarze czasu pracy, na podstawie skierowania wydanego przez urząd pracy).

Istotne postanowienia umowy: W okresie realizacji przedmiotu umowy wykonawca zobowiązany jest zatrudnić co najmniej jedną osobę z katalogu osób, o których mowa w art. 29 ust. 4 pkt 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych, w pełnym wymiarze czasu pracy, na podstawie umowy o pracę. W przypadku uchybienia powyższemu obowiązkowi, jak też obowiązkom dokumentowania i raportowania faktu zatrudnienia zgodnie z wymaganiami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia, zamawiający będzie upoważniony do zastosowania sankcji z tytułu nienależytego wykonywania umowy określonych z umowie. Zamawiający nie będzie upoważniony do zastosowania sankcji z tytułu nienależytego wykonania umowy wobec wykonawcy, jeśli wykonawca uzasadni i odpowiednio udokumentuje niemożliwość zatrudnienia takiej osoby.

Kryterium oceny ofert: Wykonawca powinien zadeklarować w ofercie ile osób, spośród wszystkich wykonujących zamówienie, będzie zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie umowy o pracę. Zamawiający będzie premiował wykonawców deklarujących jak najwyższy udział osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie umowy o pracę przy realizacji niniejszego zamówienia, tj. maksimum punktów w tym kryterium (podkryterium) otrzyma wykonawca, który zadeklaruje najwyższą liczbę pracowników (zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy), a pozostali wykonawcy proporcjonalnie mniej**. Wykonawca, który nie zadeklaruje, że zatrudni pracowników jw. lub zadeklaruje, że nie zatrudni żadnego pracownika jw. otrzyma w tym kryterium (podkryterium) zero punktów. W przypadku złożenia deklaracji zatrudnienia określonej liczby osób jw., wykonawca będzie zobowiązany przestrzegać tego zobowiązania w toku realizacji zamówienia pod rygorem zastosowania przez zamawiającego kar umownych przewidzianych za nienależyte wykonanie zamówienia. W celu weryfikacji realizacji ww. zobowiązania, wykonawca ten będzie zobowiązany do comiesięcznego raportowania stanu zatrudnienia przez cały okres realizacji zamówienia, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca. Na każde żądanie zamawiającego, w terminie do 2 dni roboczych i w formie przez zamawiającego określonej, wykonawca będzie zobowiązany udzielić wyjaśnień w powyższym zakresie. W przypadku rażąco nienależytego wykonania ww. obowiązku, zamawiający uprawniony będzie do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od powiadomienia wykonawcy o stwierdzonej niezgodności co do stanu zatrudnienia przy realizacji zamówienia i wezwania do niezwłocznego przywrócenia stanu zgodnego z ofertą.

 

*Jak wynika ze Sprawozdania PIP za 2012 r. w podsumowaniu i wnioskach, strona 220: „Systematycznie wzrasta skala stwierdzonych naruszeń przepisów dotyczących zawierania umów cywilnoprawnych w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę (w 2012 r. zakwestionowano 16% kontrolowanych pod tym kątem umów, podczas gdy w 2011 r. – 13%, w 2010 r. – 10%, a w 2009 r. – 7%)”.

**Waga takiego kryterium (podkryterium) zależy od oceny zamawiającego.

 

Dobre praktyki w zakresie stosowania społecznie odpowiedzialnych zamówień

Prezentujemy  pierwsze dobre praktyki w zakresie stosowania społecznie odpowiedzialnych zamówień pochodzące z polskich instytucji publicznych.

Jeżeli chcecie Państwo pochwalić się dobrymi praktykami w zakresie stosowania zrównoważonych zamówień publicznych prosimy o kontakt. Z radością będziemy promować pozytywne działania!

Rządowe Centrum Legislacji – Usługa utrzymania czystości

Rządowe Centrum Legislacji, Usługa utrzymania czystości

Przedmiot zamówienia: postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie zapytania o cenę na „Usługę utrzymania czystości w siedzibie Rządowego Centrum Legislacji”, znak sprawy: RCL-27-183/13, ogłoszenie o udzieleniu zamówienia z dnia 1 lipca 2013 r. nr 252312.

W zamówieniu zastosowano dwa rodzaje społecznie zrównoważonych zamówień publicznych:

1. Wymóg aby wśród osób uczestniczących w wykonywaniu zamówienia zatrudniona była 1 osoba bezrobotna na podstawie skierowania z powiatowego urzędu pracy;

2. Wymóg aby wśród osób uczestniczących w wykonywaniu zamówienia zatrudniona była 1 osoba z niepełnosprawnością, o której mowa w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 z późn. zm.) lub na podstawie właściwego dokumentu kierującego bezrobotnego do pracodawcy, wystawionego przez organ zajmujący się realizacją zadań z zakresu rynku pracy, określony w analogicznych przepisach państwa członkowskiego UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Komentarz:

Przedstawione powyżej zamówienie jest bardzo dobrym przykładem zastosowania klauzuli społecznej w zamówieniu na usługi. Odwołuje się wprost do ustawy Prawo zamówień publicznych, powołując się na art. 29 p. 4 ust 1. mówiący o możliwości wpisania do oferty wymogu zatrudnienia osób:

a) bezrobotnych lub młodocianych w celu przygotowania zawodowego, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

b) niepełnosprawnych, o których mowa w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

c) innych niż określone w lit. a lub b, o których mowa w przepisach o za-trudnieniu socjalnym– lub we właściwych przepisach państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zaletą zastosowania klauzuli społecznej zapisanej wprost w ustawie jest eliminacja ewentualnych wątpliwości lub protestów wykonawców. Pozwala ona jednocześnie na wsparcie osób, które chcą wejść (lub powrócić) na rynek pracy. Dodatkowym plusem tego zamówienia jest to, że dotyczy realizacji usługi przez dłuższy okres czasu, a wspomniane osoby musza być zatrudnione przez cały okres jego trwania. Dzięki temu osoby te mogą zdobyć realne doświadczenie zawodowe, które pozwoli im swobodniej poruszać się na rynku pracy w przyszłości. Pozwala to uniknąć sytuacji gdy niepełnosprawny zatrudniany jest na krótko, tylko po to by wykonawca mógł spełnić wymogi opisane w zamówieniu. Osoba zatrudniona nie ma wówczas szans na potwierdzenie swoich umiejętności, a zwolnienie po krótkim czasie dodatkowo zniechęca do podejmowania dalszych działań w celu wejścia na rynek pracy.

W opisywanym zamówieniu uwzględniono również niezbędne zapisy dotyczące przedstawienia dowodów zatrudnienia w postaci kopii umowy o pracę z osobą bezrobotną i z niepełnosprawnością oraz przedstawienia dokumentów potwierdzających niepełnosprawność osoby zatrudnionej w okresie realizacji przedmiotu umowy oraz zgłoszenia ofert pracy do powiatowego urzędu pracy i odpisu skierowania osób bezrobotnych przez powiatowy urząd pracy do pracodawcy.

Tego rodzaju zapis jest prosty do zastosowania, a daje ważne korzyści społeczne na lokalnym rynku pracy.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – Ochrona fizyczna osób i mienia

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ochrona fizyczna osób i mienia.

Przedmiot zamówienia: zapewnienie całodobowej ochrony fizycznej osób i mienia w obiektach Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wraz z przyległymi do nich terenami. Znak sprawy: 5/BA/PN/2014, ogłoszenie o zamówieniu z dnia 14 marca 2014 r.

W zamówieniu zastosowano dwa rodzaje społecznie zrównoważonych zamówień publicznych:

1. Wymóg zatrudnienia co najmniej jednej osoby z katalogu osób, o których mowa w art. 29 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, w pełnym wymiarze czasu pracy, na podstawie umowy o pracę na cały okres realizacji przedmiotu zamówienia.

2. W kryteriach oceny ofert, oprócz kryterium ceny, zastosowano również kryterium doświadczenia i kryterium jakości rozumianej jako deklarację zatrudnienia określonej liczby pracowników na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy.

Komentarz:

Przedstawione zamówienie jest bardzo pozytywnym przykładem stosowania społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych, gdyż nie tylko umożliwia wejście na rynek pracy osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym poprzez zastosowanie klauzuli społecznej (art. 29 ust 4 pkt 1 PZP), ale także dzięki preferencjom udzielonym za jakość wykonania usługi zachęca oferenta do zatrudniania pracowników na umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy. Dzięki temu zrywa z szeroko rozpowszechnioną i bardzo szkodliwą społecznie praktyką oparcia się wyłącznie o kryterium najniższej ceny.

Uwzględnianie ceny jako jedynego kryterium prowadzi bowiem do niekorzystnych społecznie zjawisk takich jak zatrudnianie pracowników ochrony na podstawie umów zlecenie. Takie osoby nie są chronione zapisami prawa pracy, co sprawia, że niejednokrotnie otrzymują wynagrodzenie znacznie poniżej płacy minimalnej.

Dzięki prezentowanej praktyce pracownicy mają stabilną sytuację zawodową i są chronieni zapisami prawa pracy. Co więcej, dzięki zapisowi, że pracownik musi być zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, nie jest możliwe stosowanie przez wykonawcę takich wybiegów jak zatrudnianie pracowników na etatach cząstkowych.