Zamówienia zastrzeżone w praktyce – wyzwanie dla instytucji publicznych?

MonZZP PLJednym z trendów, który obserwujemy w trakcie naszego monitoringu – i dostrzegają go również inne, badające kwestie zamówień publicznych instytucje – jest znikoma skala stosowania zamówień zastrzeżonych.

Możliwość zastrzeżenia zamówienia do wykonawców zatrudniających dużą liczbę osób niepełnosprawnych jest wyjątkowo rzadko stosowaną przez zamawiających możliwością.

Jak sytuacja wygląda w praktyce? Przygotowaliśmy zestawienie materiałów poświęconych temu zagadnieniu.

Uniwersytet Śląski pamięta o osobach z grup zagrożonych wykluczeniem

zaproszenie3Siedem zamówień publicznych wyższej uczelni premiuje wykonawców, zatrudniających osoby z niepełnosprawnościami, młodocianych oraz bezrobotnych.

UŚ promuje tego typu zapisy w zamówieniach na usługi szkoleniowe, catering, sprzątanie oraz organizację międzynarodowej konferencji.

Centrum Usług Wspólnych promuje zatrudnianie osób niepełnosprawnych

handicap-accessible-30927_1280

Ogłoszenie dotyczy wykonania dokumentacji projektowej montażu klimatyzacji w siedzibie instytucji. O wyborze najkorzystniejszej oferty w 90 proc. decyduje cena, a w 10 proc. udział osób niepełnosprawnych w realizacji zamówienia.

Promocja zatrudniania osób niepełnosprawnych

Cel: pokazanie wrażliwości władzy publicznej na problematykę zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Przedmiot zamówienia: usługi w zakresie projektowania i administrowania strony internetowej.

Narzędzie zamówieniowe pozwalające spełnić ww. potrzebę: opis przedmiotu zamówienia, istotne postanowienia umowy, kryteria oceny ofert.

Opis przedmiotu zamówienia: Wykonawca jest zobowiązany zatrudnić, na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, co najmniej jedną osobę niepełnosprawną w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych – do realizacji lub obsługi realizowanego zamówienia na cały okres jego realizacji. W terminie 10 dni od dnia zawarcia umowy wykonawca zobowiązany jest przedstawić dokument potwierdzający zatrudnienie ww. osoby lub osób, jest on także zobowiązany do comiesięcznego raportowania stanu zatrudnienia ww. osoby lub osób przez cały okres realizacji zamówienia, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca. Na każde żądanie zamawiającego, w terminie do 2 dni roboczych i w formie przez zamawiającego określonej, wykonawca jest zobowiązany udzielić wyjaśnień w powyższym zakresie. W uzasadnionych przypadkach, nie z przyczyny leżącej po stronie wykonawcy, możliwe jest zastąpienie ww. osoby lub osób, inną osobą, pod warunkiem, że spełnione zostaną wszystkie powyższe wymagania (co do kategorii osób, co do zatrudnienia na okres realizacji zamówienia, w pełnym wymiarze czasu pracy).

Istotne postanowienia umowy: W okresie realizacji przedmiotu umowy wykonawca zobowiązany jest zatrudnić co najmniej jedną osobę z katalogu osób, o których mowa w art. 29 ust. 4 pkt 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych, w pełnym wymiarze czasu pracy, na podstawie umowy o pracę. W przypadku uchybienia powyższemu obowiązkowi, jak też obowiązkom dokumentowania i raportowania faktu zatrudnienia zgodnie z wymaganiami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia, zamawiający będzie upoważniony do zastosowania kary umownej z tytułu nienależytego wykonywania umowy określonych z umowie. Zamawiający nie będzie upoważniony do zastosowania kary umownej z tytułu nienależytego wykonania umowy wobec wykonawcy, jeśli wykonawca uzasadni i odpowiednio udokumentuje niemożliwość zatrudnienia takiej osoby.

Kryteria oceny ofert: Wykonawca powinien zadeklarować w ofercie, czy do administrowania stroną internetową będącą przedmiotem zamówienia, zatrudniona zostanie osoba niepełnosprawna [uwaga – zakłada się że będzie to dłuższy okres czasu].1 Wykonawca, który zadeklaruje, że zatrudni co najmniej jedną osobę niepełnosprawną do administrowania stroną internetową przez cały okres trwania umowy otrzyma 10 punktów w tym kryterium (podkryterium). Wykonawca, który nie zadeklaruje jw. lub zadeklaruje, iż nie zatrudni jw. otrzyma w tym kryterium (podkryterium) 0 punktów. W przypadku złożenia deklaracji zatrudnienia osoby niepełnosprawnej jw., wykonawca będzie zobowiązany przestrzegać tego zobowiązania w toku realizacji zamówienia pod rygorem zastosowania przez zamawiającego kar umownych przewidzianych za nienależyte wykonanie zamówienia. W celu weryfikacji realizacji ww. zobowiązania, wykonawca ten będzie zobowiązany do comiesięcznego raportowania stanu zatrudnienia ww. osoby lub osób przez cały okres realizacji zamówienia, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca. Na każde żądanie zamawiającego, w terminie do 2 dni roboczych i w formie przez zamawiającego określonej, wykonawca jest zobowiązany udzielić wyjaśnień w powyższym zakresie.

Kancelaria Prezydenta RP – Dostawa materiałów informacyjno – promocyjnych

Kancelaria Prezydenta RP, Dostawa materiałów informacyjno promocyjnych

Przedmiot zamówienia: Wykonanie i sukcesywne dostarczanie do siedziby Kancelarii Prezydenta RP materiałów informacyjno – promocyjnych. Ogłoszenie numer 283058 – 2013 z dnia 18.07.2013.

W zamówieniu zastosowano klauzulę społeczną:

1. O zamówienie mogą ubiegać się wyłącznie podmioty gospodarcze, w których ponad 50% pracowników stanowią osoby niepełnosprawne.

Komentarz:

Przedstawiony przykład pokazuje zastosowanie drugiej z klauzul społecznych wpisanych wprost do Prawa zamówień publicznych. Chodzi tu o zamówienie zastrzeżone na podstawie art. 22 p. 2 PZP. Artykuł ten umożliwia zastrzeżenie w ogłoszeniu o zamówieniu, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, u których ponad 50% zatrudnionych pracowników stanowią osoby niepełnosprawne w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub właściwych przepisów państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Przepis ten służy wspieraniu przedsiębiorstw, które zatrudniają osoby niepełnosprawne, a w szczególności spółdzielniom socjalnym i zakładom aktywizacji zawodowej.

Warto zaznaczyć, że jeżeli o udzielenie zamówienia ubiegają się konsorcja, to wszystkie podmioty wchodzące w ich skład powinny spełniać ww. Wymóg. Potwierdził to wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 października 2012 r. (sygn. akt: KIO 2249/12).

Dobre praktyki w zakresie stosowania społecznie odpowiedzialnych zamówień

Prezentujemy  pierwsze dobre praktyki w zakresie stosowania społecznie odpowiedzialnych zamówień pochodzące z polskich instytucji publicznych.

Jeżeli chcecie Państwo pochwalić się dobrymi praktykami w zakresie stosowania zrównoważonych zamówień publicznych prosimy o kontakt. Z radością będziemy promować pozytywne działania!

Rządowe Centrum Legislacji – Usługa utrzymania czystości

Rządowe Centrum Legislacji, Usługa utrzymania czystości

Przedmiot zamówienia: postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie zapytania o cenę na „Usługę utrzymania czystości w siedzibie Rządowego Centrum Legislacji”, znak sprawy: RCL-27-183/13, ogłoszenie o udzieleniu zamówienia z dnia 1 lipca 2013 r. nr 252312.

W zamówieniu zastosowano dwa rodzaje społecznie zrównoważonych zamówień publicznych:

1. Wymóg aby wśród osób uczestniczących w wykonywaniu zamówienia zatrudniona była 1 osoba bezrobotna na podstawie skierowania z powiatowego urzędu pracy;

2. Wymóg aby wśród osób uczestniczących w wykonywaniu zamówienia zatrudniona była 1 osoba z niepełnosprawnością, o której mowa w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 z późn. zm.) lub na podstawie właściwego dokumentu kierującego bezrobotnego do pracodawcy, wystawionego przez organ zajmujący się realizacją zadań z zakresu rynku pracy, określony w analogicznych przepisach państwa członkowskiego UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Komentarz:

Przedstawione powyżej zamówienie jest bardzo dobrym przykładem zastosowania klauzuli społecznej w zamówieniu na usługi. Odwołuje się wprost do ustawy Prawo zamówień publicznych, powołując się na art. 29 p. 4 ust 1. mówiący o możliwości wpisania do oferty wymogu zatrudnienia osób:

a) bezrobotnych lub młodocianych w celu przygotowania zawodowego, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

b) niepełnosprawnych, o których mowa w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

c) innych niż określone w lit. a lub b, o których mowa w przepisach o za-trudnieniu socjalnym– lub we właściwych przepisach państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zaletą zastosowania klauzuli społecznej zapisanej wprost w ustawie jest eliminacja ewentualnych wątpliwości lub protestów wykonawców. Pozwala ona jednocześnie na wsparcie osób, które chcą wejść (lub powrócić) na rynek pracy. Dodatkowym plusem tego zamówienia jest to, że dotyczy realizacji usługi przez dłuższy okres czasu, a wspomniane osoby musza być zatrudnione przez cały okres jego trwania. Dzięki temu osoby te mogą zdobyć realne doświadczenie zawodowe, które pozwoli im swobodniej poruszać się na rynku pracy w przyszłości. Pozwala to uniknąć sytuacji gdy niepełnosprawny zatrudniany jest na krótko, tylko po to by wykonawca mógł spełnić wymogi opisane w zamówieniu. Osoba zatrudniona nie ma wówczas szans na potwierdzenie swoich umiejętności, a zwolnienie po krótkim czasie dodatkowo zniechęca do podejmowania dalszych działań w celu wejścia na rynek pracy.

W opisywanym zamówieniu uwzględniono również niezbędne zapisy dotyczące przedstawienia dowodów zatrudnienia w postaci kopii umowy o pracę z osobą bezrobotną i z niepełnosprawnością oraz przedstawienia dokumentów potwierdzających niepełnosprawność osoby zatrudnionej w okresie realizacji przedmiotu umowy oraz zgłoszenia ofert pracy do powiatowego urzędu pracy i odpisu skierowania osób bezrobotnych przez powiatowy urząd pracy do pracodawcy.

Tego rodzaju zapis jest prosty do zastosowania, a daje ważne korzyści społeczne na lokalnym rynku pracy.