Około 25 osób wzięło udział w Lokalnym Forum Dialogu, zorganizowanym wspólnie przez Urząd Miasta Rybnika i Instytut Zrównoważonych Zamówień Publicznych 26 października.
29 czerwca Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich zorganizowało konferencję „Jak upowszechniać stosowanie klauzul społecznych w zamówieniach publicznych”.
Adam Bodnar, aktywnie podróżujący po kraju, dzielił się z przybyłymi na dyskusję gośćmi doświadczeniami ze swych objazdów po Polsce, w trakcie których korzystał z usług świadczonych przez podmioty ekonomii społecznej.
Czy publiczni zamawiający będą je wspierać aktywniej niż do tej pory?
Jednym z trendów, który obserwujemy w trakcie naszego monitoringu – i dostrzegają go również inne, badające kwestie zamówień publicznych instytucje – jest znikoma skala stosowania zamówień zastrzeżonych.
Możliwość zastrzeżenia zamówienia do wykonawców zatrudniających dużą liczbę osób niepełnosprawnych jest wyjątkowo rzadko stosowaną przez zamawiających możliwością.
Jak sytuacja wygląda w praktyce? Przygotowaliśmy zestawienie materiałów poświęconych temu zagadnieniu.
29 maja w Łodzi odbędzie się kolejna edycja międzynarodowej konferencji poświęconej wyzwaniom wokół zamówień publicznych.
W tym roku bierze ona pod lupę kwestie społeczne, związane m.in. z jakością pracy oraz możliwością jej poprawy przez instytucje publiczne.
O szczegółach wydarzenia, które Instytut Zrównoważonych Zamówień Publicznych objął swoim patronatem, rozmawiamy z dr Anną Górczyńską z Uniwersytetu Łódzkiego.
Najwyższa Izba Kontroli przebadała zamówienia publiczne, przeprowadzane w okresie od 1 stycznia 2013 do 30 kwietnia 2016 w wybranych instytucjach centralnych (w tym ministerstwach) oraz jednostkach samorządu terytorialnego.
Wyniki opublikowała w swoim nowym raporcie „Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych udzielanych przez administrację publiczną”, zaprezentowany na konferencji 11 kwietnia.
Instytut Zrównoważonych Zamówień Publicznych reprezentował na niej Grzegorz Piskalski.
Przedstawiamy przykład zastosowania zamówienia zastrzeżonego dla wykonawców, u których ponad 50% pracowników stanowią osoby niepełnosprawne. Zastosowała je Kancelaria Prezydenta RP przy zamówieniu na „Sukcesywne dostarczanie w 2015 r. materiałów informacyjno-promocyjnych realizowanych przez podmioty społeczne na potrzeby Kancelarii Prezydenta RP”. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami postępowania.
Kancelaria Prezydenta RP, Dostawa materiałów informacyjno promocyjnych
Przedmiot zamówienia: Wykonanie i sukcesywne dostarczanie do siedziby Kancelarii Prezydenta RP materiałów informacyjno – promocyjnych. Ogłoszenie numer 283058 – 2013 z dnia 18.07.2013.
W zamówieniu zastosowano klauzulę społeczną:
1. O zamówienie mogą ubiegać się wyłącznie podmioty gospodarcze, w których ponad 50% pracowników stanowią osoby niepełnosprawne.
Komentarz:
Przedstawiony przykład pokazuje zastosowanie drugiej z klauzul społecznych wpisanych wprost do Prawa zamówień publicznych. Chodzi tu o zamówienie zastrzeżone na podstawie art. 22 p. 2 PZP. Artykuł ten umożliwia zastrzeżenie w ogłoszeniu o zamówieniu, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, u których ponad 50% zatrudnionych pracowników stanowią osoby niepełnosprawne w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub właściwych przepisów państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Przepis ten służy wspieraniu przedsiębiorstw, które zatrudniają osoby niepełnosprawne, a w szczególności spółdzielniom socjalnym i zakładom aktywizacji zawodowej.
Warto zaznaczyć, że jeżeli o udzielenie zamówienia ubiegają się konsorcja, to wszystkie podmioty wchodzące w ich skład powinny spełniać ww. Wymóg. Potwierdził to wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 października 2012 r. (sygn. akt: KIO 2249/12).