Wspólna interwencja IZZP, NSZZ „Solidarność” oraz Federacji Przedsiębiorców Polskich była dla Zakładu bodźcem do sprawdzenia budzących nasze wątpliwości zamówień.
Prezes Instytucji, Gertruda Uścińska, poinformowała o rezultatach kontroli wewnętrznej, w wyniku której rozwiązano umowę na świadczenie usług ochrony na rzecz oddziału w Płocku.
W pozostałych oddziałach monitoring nie wykazał nieprawidłowości (Zielona Góra, Białystok, Suwałki) lub wciąż jeszcze trwa (Poznań, Łódź).
Czynnikiem wpływającym na fakt, iż w wielu zamówieniach udaje się wypłacać pracownikom co najmniej minimalne wynagrodzenie jest dofinansowanie np. firm ochroniarskich ze strony Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – np. w Krakowie.
Uścińska zauważyła w swym liście również to, że w kwestii szeregu zamówień (np. w Zielonej Górze i Suwałkach) przeprowadzane były kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, które nie wykazały żadnych nieprawidłowości.
ZUS przypomniał również o piśmie Departamentu Zamówień Publicznych do dyrektorów placówek Zakładu, w którym przypomina się m.in. o stosowaniu wymogu zatrudniania na podstawie umowę o pracę w zamówieniach na usługi ochrony i mienia, utrzymania czystości, utrzymania zieleni i konserwacji.
W realizowanych w instytucji zamówieniach zawarta powinna być informacja o minimalnej ilości osób niezbędnych do realizacji zamówienia, przeliczenie ich na minimalną ilość etatów oraz doprecyzowanie dopuszczalnych wymiarów etatów.
W piśmie podkreślona została również konieczność regularnego monitorowania przestrzegania zapisów zamówienia, m.in. poprzez przeprowadzanie co kwartał anonimowych ankiet wśród osób zatrudnionych przez wykonawcę oraz weryfikowanie dostarczanych przez niego dokumentów.